A. Jaworska, A. Wiktorowska, T. Jaworski: Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej w roku szkolnym 2018/2019
Dodane przez tj dnia 15.05.2019 15:46:33

Anna Jaworska                                                                                                                                                                  Żnin 28 marca 2019

Arleta Wiktorowska

Tomasz Jaworski

 

Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej w roku szkolnym 2018/2019

Nazwa innowacji: ,,Baśnie są najlepsze na długie, zimowe wieczory"

Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego: Anna Jaworska, Arleta Wiktorowska, Tomasz Jaworski

Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację: Anna Jaworska, Arleta Wiktorowska, Tomasz Jaworski

Czas trwania innowacji: 01.12.2018 - 21.03.2019

W ramach zaplanowanej innowacji pedagogicznej przeprowadzono:

·         Spotkanie informacyjne z dziećmi i rodzicami.

·         Stałe i systematyczne zajęcia głośnego czytania codziennie.

·         Czytanie dzieciom bajek przez nauczycieli, rodziców, pedagogów szkoły.

·         Założenie biblioteczki w klasie i na świetlicy. Wzbogacanie biblioteczki o nowe propozycje literatury dziecięcej.

·         Systematyczna współpraca z biblioteką szkolną i MIPBP w Żninie.

·         Ekspresja plastyczna w formie prac pt. ,,Postacie z bajek”

·         Zorganizowanie tematycznych gazetek i wystawek w klasie.

·         Podsumowanie projektu wraz z nagrodzeniem uczniów dyplomem ,,Znawca bajek”

Narzędzia, które posłużyły do oceny  informacji to:

·         Obserwacje pracy oraz zachowania się i postaw uczniów na zajęciach (prowadzone przez nauczyciela poprzez obserwację uczestniczącą).

·          Karty pracy z krzyżówkami obrazkowo-wyrazowymi, obrazkami konturowymi,  łamigłówkami i zadaniami do rozwiązania.

·         Pytania i zadania sprawdzające nabywane i udoskonalane w trakcie zajęć umiejętności.

·          Ocena poprawności wykonywania zdań.

·         .Udział uczniów w życiu bibliotecznym.

·         Wytwory ekspresyjne o charakterze plastyczno-technicznym wytworzone w oparciu o poznaną lekturę.

·         Wystawka prac plastycznych.

Osiągnięte cele:

5 uczniów klasy III-IV-V uczestniczyło w zajęciach skoncentrowanych na edukacji czytelniczej w oparciu o bajkoterapię  i osiągnęło następujące efekty:

·         uczniowie wzbogacili słownictwo oraz  poszerzyli wiedzę ogólną o otaczającym świecie ;

·         uczniowie zespołu edukacyjno - terpautycznego  korzystali  z księgozbioru szkolnej biblioteki oraz biblioteki powiatowej;

·         wykształcili  nawyk czytania oraz słuchania bajek  jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu;

·         uważnie słuchali  czytanych książek;

·          potrafili przedstawić  na ilustracjach treść przeczytanych utworów;

·         w klasie powstała wewnętrzna biblioteczka, aktualnie służy szerszej społeczności szkolnej w świetlicy;

·         uczniowie poznali ważniejsze postacie lub utwory literatury dziecięcej;

·         ponadto poznali  niektórych autorów książek dla dzieci (Jan Brzechwa, Julian Tuwim itp.) ;

·         chętnie wypowiadali się na temat treści książek;

·         uczestnicy innowacji potrafią wskazać swoich ulubionych bohaterów literackich;

·         nabywali współodpowiedzialność za wspólne książki;

·          zrozumieli  potrzebę poprawnego obchodzenia się z książką;

·         współuczestniczyli w eksponowaniu  książek;

·         wspólnie z nauczycielem oraz  rodzicem poznawali  treść książki;

·          aktualnie potrafią rozpoznać ulubione pozycje książkowe oraz  samodzielnie wybrać książkę dla siebie.

Podsumowanie realizatorów,  autoewaluacja:

Wdrożenie prezentowanej  innowacji zgodnie z obowiązującymi przepisami pozwoliło nam na realizację ciekawych, rozwijających  zajęć dostosowanych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych.  Uczniowie mieli szansę doskonalić swoje umiejętności w szerszym środowisku, dzięki temu bogacili swoje doświadczenia społeczne, systematycznie wzrastała ich zaradność życiowa. Natomiast w wymiarze osobistym dla nas realizatorów była to też szansa doskonalenia swoich umiejętności interpersonalnych oraz pracy zespołowej. Dzięki pozytywnej ocenie przeprowadzonych działań, podsumowaniu i wyciągniętym wnioskom chcemy wdrażać kontynuację projektu w latach kolejnych.

                                                 Podpisy nauczycieli przygotowujących sprawozdanie:

…………………………….

.……………………………

..…………………………..