Anna Jaworska Żnin 28 marca 2019
Arleta Wiktorowska
Tomasz Jaworski
Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej w roku szkolnym 2018/2019
Nazwa innowacji: ,,Baśnie są najlepsze na długie, zimowe wieczory"
Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego: Anna Jaworska, Arleta Wiktorowska, Tomasz Jaworski
Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację: Anna Jaworska, Arleta Wiktorowska, Tomasz Jaworski
Czas trwania innowacji: 01.12.2018 - 21.03.2019
W ramach zaplanowanej innowacji pedagogicznej przeprowadzono:
· Spotkanie informacyjne z dziećmi i rodzicami.
· Stałe i systematyczne zajęcia głośnego czytania codziennie.
· Czytanie dzieciom bajek przez nauczycieli, rodziców, pedagogów szkoły.
· Założenie biblioteczki w klasie i na świetlicy. Wzbogacanie biblioteczki o nowe propozycje literatury dziecięcej.
· Systematyczna współpraca z biblioteką szkolną i MIPBP w Żninie.
· Ekspresja plastyczna w formie prac pt. ,,Postacie z bajek”
· Zorganizowanie tematycznych gazetek i wystawek w klasie.
· Podsumowanie projektu wraz z nagrodzeniem uczniów dyplomem ,,Znawca bajek”
Narzędzia, które posłużyły do oceny informacji to:
· Obserwacje pracy oraz zachowania się i postaw uczniów na zajęciach (prowadzone przez nauczyciela poprzez obserwację uczestniczącą).
· Karty pracy z krzyżówkami obrazkowo-wyrazowymi, obrazkami konturowymi, łamigłówkami i zadaniami do rozwiązania.
· Pytania i zadania sprawdzające nabywane i udoskonalane w trakcie zajęć umiejętności.
· Ocena poprawności wykonywania zdań.
· .Udział uczniów w życiu bibliotecznym.
· Wytwory ekspresyjne o charakterze plastyczno-technicznym wytworzone w oparciu o poznaną lekturę.
· Wystawka prac plastycznych.
Osiągnięte cele:
5 uczniów klasy III-IV-V uczestniczyło w zajęciach skoncentrowanych na edukacji czytelniczej w oparciu o bajkoterapię i osiągnęło następujące efekty:
· uczniowie wzbogacili słownictwo oraz poszerzyli wiedzę ogólną o otaczającym świecie ;
· uczniowie zespołu edukacyjno - terpautycznego korzystali z księgozbioru szkolnej biblioteki oraz biblioteki powiatowej;
· wykształcili nawyk czytania oraz słuchania bajek jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu;
· uważnie słuchali czytanych książek;
· potrafili przedstawić na ilustracjach treść przeczytanych utworów;
· w klasie powstała wewnętrzna biblioteczka, aktualnie służy szerszej społeczności szkolnej w świetlicy;
· uczniowie poznali ważniejsze postacie lub utwory literatury dziecięcej;
· ponadto poznali niektórych autorów książek dla dzieci (Jan Brzechwa, Julian Tuwim itp.) ;
· chętnie wypowiadali się na temat treści książek;
· uczestnicy innowacji potrafią wskazać swoich ulubionych bohaterów literackich;
· nabywali współodpowiedzialność za wspólne książki;
· zrozumieli potrzebę poprawnego obchodzenia się z książką;
· współuczestniczyli w eksponowaniu książek;
· wspólnie z nauczycielem oraz rodzicem poznawali treść książki;
· aktualnie potrafią rozpoznać ulubione pozycje książkowe oraz samodzielnie wybrać książkę dla siebie.
Podsumowanie realizatorów, autoewaluacja:
Wdrożenie prezentowanej innowacji zgodnie z obowiązującymi przepisami pozwoliło nam na realizację ciekawych, rozwijających zajęć dostosowanych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Uczniowie mieli szansę doskonalić swoje umiejętności w szerszym środowisku, dzięki temu bogacili swoje doświadczenia społeczne, systematycznie wzrastała ich zaradność życiowa. Natomiast w wymiarze osobistym dla nas realizatorów była to też szansa doskonalenia swoich umiejętności interpersonalnych oraz pracy zespołowej. Dzięki pozytywnej ocenie przeprowadzonych działań, podsumowaniu i wyciągniętym wnioskom chcemy wdrażać kontynuację projektu w latach kolejnych.
Podpisy nauczycieli przygotowujących sprawozdanie:
…………………………….
.……………………………
..…………………………..