Anna Jaworska Żnin 28 marca 2019 Arleta Wiktorowska Tomasz Jaworski Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej w roku szkolnym 2018/2019 Nazwa innowacji: ,,Baśnie są najlepsze na długie, zimowe wieczory" Imię i nazwisko autora lub zespołu autorskiego: Anna Jaworska, Arleta Wiktorowska, Tomasz Jaworski Imię i nazwisko osoby/osób wdrażających innowację: Anna Jaworska, Arleta Wiktorowska, Tomasz Jaworski Czas trwania innowacji: 01.12.2018 - 21.03.2019 W ramach zaplanowanej innowacji pedagogicznej przeprowadzono: · Spotkanie informacyjne z dziećmi i rodzicami. · Stałe i systematyczne zajęcia głośnego czytania codziennie. · Czytanie dzieciom bajek przez nauczycieli, rodziców, pedagogów szkoły. · Założenie biblioteczki w klasie i na świetlicy. Wzbogacanie biblioteczki o nowe propozycje literatury dziecięcej. · Systematyczna współpraca z biblioteką szkolną i MIPBP w Żninie. · Ekspresja plastyczna w formie prac pt. ,,Postacie z bajek” · Zorganizowanie tematycznych gazetek i wystawek w klasie. · Podsumowanie projektu wraz z nagrodzeniem uczniów dyplomem ,,Znawca bajek” Narzędzia, które posłużyły do oceny informacji to: · Obserwacje pracy oraz zachowania się i postaw uczniów na zajęciach (prowadzone przez nauczyciela poprzez obserwację uczestniczącą). · Karty pracy z krzyżówkami obrazkowo-wyrazowymi, obrazkami konturowymi, łamigłówkami i zadaniami do rozwiązania. · Pytania i zadania sprawdzające nabywane i udoskonalane w trakcie zajęć umiejętności. · Ocena poprawności wykonywania zdań. · .Udział uczniów w życiu bibliotecznym. · Wytwory ekspresyjne o charakterze plastyczno-technicznym wytworzone w oparciu o poznaną lekturę. · Wystawka prac plastycznych. Osiągnięte cele: 5 uczniów klasy III-IV-V uczestniczyło w zajęciach skoncentrowanych na edukacji czytelniczej w oparciu o bajkoterapię i osiągnęło następujące efekty: · uczniowie wzbogacili słownictwo oraz poszerzyli wiedzę ogólną o otaczającym świecie ; · uczniowie zespołu edukacyjno - terpautycznego korzystali z księgozbioru szkolnej biblioteki oraz biblioteki powiatowej; · wykształcili nawyk czytania oraz słuchania bajek jako atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu; · uważnie słuchali czytanych książek; · potrafili przedstawić na ilustracjach treść przeczytanych utworów; · w klasie powstała wewnętrzna biblioteczka, aktualnie służy szerszej społeczności szkolnej w świetlicy; · uczniowie poznali ważniejsze postacie lub utwory literatury dziecięcej; · ponadto poznali niektórych autorów książek dla dzieci (Jan Brzechwa, Julian Tuwim itp.) ; · chętnie wypowiadali się na temat treści książek; · uczestnicy innowacji potrafią wskazać swoich ulubionych bohaterów literackich; · nabywali współodpowiedzialność za wspólne książki; · zrozumieli potrzebę poprawnego obchodzenia się z książką; · współuczestniczyli w eksponowaniu książek; · wspólnie z nauczycielem oraz rodzicem poznawali treść książki; · aktualnie potrafią rozpoznać ulubione pozycje książkowe oraz samodzielnie wybrać książkę dla siebie. Podsumowanie realizatorów, autoewaluacja: Wdrożenie prezentowanej innowacji zgodnie z obowiązującymi przepisami pozwoliło nam na realizację ciekawych, rozwijających zajęć dostosowanych do potrzeb uczniów niepełnosprawnych. Uczniowie mieli szansę doskonalić swoje umiejętności w szerszym środowisku, dzięki temu bogacili swoje doświadczenia społeczne, systematycznie wzrastała ich zaradność życiowa. Natomiast w wymiarze osobistym dla nas realizatorów była to też szansa doskonalenia swoich umiejętności interpersonalnych oraz pracy zespołowej. Dzięki pozytywnej ocenie przeprowadzonych działań, podsumowaniu i wyciągniętym wnioskom chcemy wdrażać kontynuację projektu w latach kolejnych. Podpisy nauczycieli przygotowujących sprawozdanie: ……………………………. .…………………………… ..…………………………..
|